Betaal meer voor het merk
Een merk wordt vaak gelijkgesteld met productkwaliteit. Een duur merk betekent echter niet dat het product van de hoogste kwaliteit is.
Als we over een merk horen, hebben we als consument meteen een beeld van het product in ons hoofd. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor producten van hoge kwaliteit. Mensen realiseren zich niet dat ze soms drie tot vijf keer meer betalen voor het merk alleen.
Een goed voorbeeld hiervan is een 1,5 liter cola van een topmerk en een vergelijkbare fles cola van een goedkoper merk. Een fles cola van het topmerk kost je meer dan € 1,80, terwijl de goedkoopste fles slechts € 0,60 kost. Als je van de smaak van een duurder merk houdt, ben je misschien bereid om het extra geld te betalen, maar anders kun je beter bij je portemonnee blijven.
Skoda of Volkswagen
Het merk Skoda heeft in het verleden een imagoprobleem gehad. Al leveren ze nu auto’s van zeer goede kwaliteit. Skoda maakt deel uit van de “Volkswagen Group” en Volkswagen zal het risico niet willen lopen auto’s van lage kwaliteit te verkopen. Een vergelijking tussen Volkswagen en Skoda leert dat de nieuwe Skoda duizenden euro’s goedkoper is dan een vergelijkbare auto. Volkswagen daarentegen zal waardevoller zijn. Ook op de markt voor gebruikte auto’s zal Volkswagen verhoudingsgewijs meer waarde hebben dan Skoda.
Bespaar op boodschappen zonder dure merken te kopen
In de supermarkt lijken de prijsverschillen tussen de topmerken en de B-merken klein, maar in procenten uitgedrukt zijn de verschillen erg groot. Ervan uitgaande dat je manden vol met boodschappen zitten, kun je meer dan de helft van je budget besparen door altijd voor de laagste prijs te gaan. Uit vergelijkingen blijkt vaak dat de goedkoopste merken vaak een goede beoordeling krijgen.
Uit een onderzoek uit 2011 naar de kwaliteit en smaak van chocoladerepen bleek dat de goedkoopste chocoladereep de beste was in termen van kwaliteit en smaak. Duur betekent niet per se de hoogste kwaliteit, en goedkoop kan beter zijn dan dure topmerken.
Uit gewoonte dure producten kopen
Je blijft uit gewoonte producten kopen die je leuk vindt. Consumenten nemen vaak niet de moeite om goedkopere merken van hetzelfde product te proberen. Daardoor geven ze altijd te veel geld uit. Het beste is om een keer een goedkoper merk te proberen. Bevalt het niet, dan weet je dat de volgende keer en koop je weer een ander merk. Als het duurste merk de beste smaak blijkt te hebben, kun je teruggaan naar het duurste merk.
Een merk kiezen voor de buitenwereld
Een zwart shirt koop je vanaf € 7,50 tot € 15. Als je ervoor kiest om een zwart shirt van het merk Ralph Lauren te kopen, kost een vergelijkbaar shirt tussen de € 75 en € 100. Consumenten die voor het merk kiezen, kopen het product om de buitenwereld dat ze het beste merkoverhemd hebben. Ze gaan niet minstens vijf keer zoveel betalen omdat ze vermoeden dat het overhemd van Ralph Lauren van betere kwaliteit is.€