Beleggingsfilosofie: ideeën over beleggen en beleggen

Een filosofie is een idee over hoe je iets wilt doen. Hoe en wat u wilt beleggen is een belangrijk onderdeel bij het bepalen van uw beleggingsmethode. Het is een benadering van de beurs die u begeleidt in uw handelen. Door hier vooraf goed over na te denken, zorgt u ervoor dat uw beursbeslissingen gemakkelijker worden, passen bij uw persoonlijkheid en aansluiten bij uw doelen. Het helpt je ook welke informatie belangrijk voor je is en voorkomt dat je een overdaad aan informatie krijgt. Dit kan beleggen een stuk aangenamer maken.

Investeringen kunnen verschillende tarieven hebben. U kunt de beleggingsideeën afzonderlijk gebruiken als inspiratie of ze combineren tot een plaatje dat bij u past. Bepaal wat voor u belangrijk is bij het handelen op de aandelenmarkt en schrijf uw beursmissie in een paar zinnen op, zodat u deze altijd onthoudt.

Bron: Geralt, Pixabay

Daghandelaar of daghandelaar

Een daghandelaar doet elke dag meerdere aankopen en verkoopt. Je gelooft in koop- en verkooptijd. U bent op zoek naar veel kleine winsten. Dit is een korte termijn beleggingshorizon. U moet actief betrokken zijn bij uw beleggingen en veel tijd nemen om alles bij te houden. Elke dag handelen en edelstenen kiezen kan een beetje spannend zijn. Aan de andere kant hebben dagelijkse wisselkoersschommelingen een aanzienlijke invloed op het beleggingssucces. Daardoor riskeer je veel. Bovendien zijn de aanschafkosten hoog. Men moet tegen schommelingen kunnen en rustig blijven.

Indexbeleggingen (trackers of ETF’s)

Een index is een mand van verschillende aandelen met een gemiddeld marktrendement. Het is een relatief goedkope en gemakkelijke manier om een ​​gediversifieerde portefeuille te kopen.

U kunt bijvoorbeeld beleggen in de AEX-index en u heeft direct een aantal aandelen in de juiste verhouding tussen alle aandelen in die index. Naast de index kunt u ook een sector volgen, zoals voeding of energie, of een regio, zoals Europa.

Makkelijker dan zelf alle aandelen uitkiezen, want je hebt meteen variatie. Het voordeel is dat de waarde van de index afhangt van de onderliggende aandelen en niet van vraag/aanbod op de markt. Het nadeel is dat het minder goed presterende bedrijven kan bevatten, waardoor uw winst daalt. Je kunt niet het beste op de markt kiezen. Ook heb je geen keuze over de opbouw van de index, zoals de drie autofabrikanten in de DAX.

Bron: Rilsonav, Pixabay

Groei-investeerders (groei-investeerders)

De beleggingsfilosofie kijkt welke bedrijven een (bovengemiddeld) groeipotentieel hebben. Hopelijk stijgen omzet en winst (aanzienlijk). Je doet voorspellingen over de toekomst van het bedrijf.

Zodra u denkt dat de prestaties van het bedrijf in de nabije toekomst (weken, maanden, jaren) bovengemiddeld zullen zijn, koopt u een aandeel. Over het algemeen stijgt de koers van het aandeel naarmate het bedrijf groeit. Door nu te investeren, kunt u er iets van oogsten. Je bent vooral op zoek naar prijsverhogingen. Dit zijn vaak bedrijven die relatief nieuw zijn (zoals Netflix in 2016) of bedrijven die op het punt staan ​​een revolutionair product uit te brengen (zoals de iPhone hierboven). In veel gevallen moeten ze nog de markt veroveren. Groeibedrijven doen het vaak goed tijdens en direct na een crisis. Ze kunnen echter moeilijk te bepalen zijn, omdat het voorspellen van de toekomst een complexe aangelegenheid is.

Thomas Rowe Price en Phil Fisher zijn bekende groei-investeerders.

Waardebeleggers (waardebeleggers)

Anderzijds kan je ook kijken welke bedrijven momenteel ondergewaardeerd zijn maar hun waarde al bewezen hebben in de markt. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft of Coca-Cola, die de afgelopen decennia een sterk marktaandeel hebben veroverd.

Sinds de crisis van 2008 zijn veel bedrijven op de aandelenmarkt bestraft, waardoor ze relatief goedkoop zijn. Ervan uitgaande dat ze nog steeds een sterk bedrijf hebben, kunt u erop vertrouwen dat de prijs na verloop van tijd weer zal stijgen. Dit vereist soms veel geduld – het kan jaren duren voordat de voorraden weer stijgen. Hier ben je vaker op zoek naar dividendrendement.

Warren Buffett is een voorbeeld van een waardebelegger:

“Focus op het vinden van een uitstekend bedrijf tegen een redelijke prijs” – Warren Buffett

Een maatschappelijk verantwoorde investering

De ethische en morele kant van de bedrijfsvoering kan belangrijk voor u zijn. U kunt bijvoorbeeld besluiten niet te beleggen in bedrijven die een negatieve impact hebben op de wereld en de samenleving.

Maar het kan ook een positieve kant hebben. U kunt beleggen in bedrijven die een betere toekomst nastreven. Ga bijvoorbeeld voor bedrijven die groene energie produceren, strijden voor mensenrechten of een bijdrage leveren aan de samenleving (onderwijs, lokale bedrijven). Zo maak je een positieve impact op de samenleving. Aan de andere kant kun je je uitspreken tegen bedrijven die een negatieve impact hebben op de samenleving. Denk bijvoorbeeld naast tabak en wapens aan alcohol, gokken, fastfood.

Dit type investering combineert duidelijk winst en ethiek. Het heeft tot doel de wereld een betere plek te maken door middel van investeringen en bijdragen.

Anticyclische beleggingsfilosofie (contrair beleggen)

U kunt ook tegen de markt in beleggen. Je gaat tegen de stroom in. U verkoopt wanneer anderen kopen en u koopt wanneer anderen verkopen. U gaat tegen het huidige marktsentiment in.

De grondgedachte is dat het niet goed is om de menigte te volgen. Je gebruikt dus het pessimisme en optimisme van de groep. Als iedereen de prijs te hoog vindt en dus verkoopt, kun je goedkoop inkopen. Zodra de prijs weer omhoog gaat, neem je winst. Aan de andere kant kunt u de aandelen verkopen als de menigte positief is en de prijs hoger is dan u denkt dat het waard is.

analytische methodes

Naast uw beleggingsfilosofie kunt u ook nadenken over uw analysemethode.

Fundamentele analyse

Fundamentele analyse kijkt naar de onderliggende principes van een bedrijf. U onderzoekt bijvoorbeeld het concurrentievoordeel, het marktaandeel of de productmarges. Je kunt ook kijken naar de CEO of het klantenbestand (zoals fans van het bedrijf).

Je vergelijkt het aandeel met aandelen in dezelfde sector. Je vergelijkt bijvoorbeeld Coca-Cola met Pepsi of Microsoft met Apple. Je vergelijkt een onderdeel in een groter geheel. Dit type is vaak van belang als u (jaarlijkse) investeringen voor de lange termijn wilt doen. De methode zegt iets over de kracht van het bedrijf: blijft het de komende jaren winstgevend? Betaalt het consequent dividend?

Technische analyses

Aan de andere kant heb je technische analyse als het gaat om de historische prijs van een aandeel. U probeert op basis van het verleden te voorspellen wat de aandelenkoers in de toekomst zal zijn. De vraag die je jezelf stelt is: gaat het aandeel omhoog of omlaag? Wil ik dit aandeel kopen of verkopen? Dit type analyse is belangrijk als u snel wilt profiteren van de prijs. Het kan in uren of dagen zijn.€