Bekijk je BKR-gegevens online met ‘mijnBKR’
Met ‘mijnBKR’ kunt u eenvoudig uw BKR-gegevens inzien. MijnBKR is een met een wachtwoord beveiligd gedeelte op de website van het BKR waar persoonsgegevens kunnen worden ingezien. Om uw BKR-gegevens online in te zien, dient u het online Premium pakket op te zeggen. Zo’n pakket kost iets meer om toegang te krijgen tot persoonlijke BKR-gegevens dan een eenmalig verzoek om BKR-gegevens op papier.
Inhoud
- Waarom zou je überhaupt je BKR-gegevens willen weten?
- Hoe vraagt u “mijnBKR” aan
- Stap voor stap inloggen op “mijnBKR”
- Hoeveel is “mijnBKR”?
- Wat kan ik met BKR Premie?
- Identificatie na aanlevering inloggegevens
Waarom zou je überhaupt je BKR-gegevens willen weten?
Iedereen die zijn eigen gegevens bij het BKR opvraagt of ziet, weet in ieder geval welke leningen of betalingsverplichtingen er zijn geregistreerd. Zo ben je goed voorbereid als je een lening onderhandelt met de bank. Ook wordt duidelijk waarom de bank een eerdere leningaanvraag heeft afgewezen. Als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten, kijk dan eerst goed naar de gegevens die over jou zijn geregistreerd in het BKR. Een extra bestedingslimiet of kredietlimiet die je niet meer gebruikt, maar die nog wel in het BKR staat, kun je het beste stoppen bij de bank. Hierdoor verloopt het aanvraagproces van een hypotheek sneller en zijn de advieskosten lager. Extra kosten die gepaard gaan met het aanvragen van BKR-gegevens van een persoon (“op papier” of online via “mijnBKR”) worden qua tijd en kredietvoorwaarden snel terugbetaald. En het elimineert vaak de nodige ergernis en vertraging.
Hoe vraagt u “mijnBKR” aan
Als u uw gegevens bij het BKR opvraagt, kunt u kiezen uit twee opties:
- BKR Basis: biedt een eenmalige controle op papier;
- Premium Pakket: Bekijk je gegevens 1 jaar online.
Consumenten kunnen ‘mijnBKR’ direct op de BKR website aanvragen door een Premium pakket te bestellen. Op het moment van schrijven (januari 2017) kon BKR niet garanderen dat de aanvraag succesvol afgerond kan worden op smartphones of tablets met het Android besturingssysteem. Bij problemen moest de aanvraag alsnog via laptop of pc worden ingediend.
Stap voor stap inloggen op “mijnBKR”
Inloggen op “mijnBKR” gebeurt in vijf afzonderlijke stappen (schermen vullen):
- Persoonlijke gegevens: Op dit scherm kunt u ook uw gewenste gebruikersnaam en wachtwoord invoeren;
- Adresgegevens: aangezien het BKR als particuliere instelling geen gebruik mag maken van ingezeten servicenummers, wordt het ook op prijs gesteld als de aanvrager eerdere adresgegevens aanlevert;
- Leveringsmethode;
- Bevestiging;
- Betaling: via iDEAL.
Na het succesvol afronden van de aanvraag ontvangt de aanvrager een e-mail waarin wordt bevestigd dat de betaling is gelukt en de bestelling is verwerkt. Let op: dit bericht kan in uw spamfolder terecht komen. Zodra de bestelling is afgerond en naar het BKR is verzonden, ontvangt de aanvrager opnieuw een e-mail met verdere instructies.
Hoeveel is “mijnBKR”?
De kosten verbonden aan “mijnBKR” bedragen 12,50 euro voor een jaar, evenals de kosten voor het aanleveren van inloggegevens. Als u deze gegevens zelf bij het PostNL-bureau ophaalt, kost dit € 8,50. Als de aanvraaggegevens door PostNL bij u thuis worden bezorgd, bedragen de kosten € 12,70. De totale kosten (€ 21,00 of € 25,20) dienen direct na het indienen van de aanvraag via iDEAL aan het BKR te worden betaald.
Wat kan ik met BKR Premie?
Iedereen die BKR Premie aanvraagt, krijgt uiteraard eerst een opgave met alle lopende leningen op zijn naam. Maar er is meer:
- maandelijks wordt aangegeven of de leningen op tijd worden afgelost;
- het laat ook zien of er de afgelopen 5 jaar betalingsproblemen zijn geweest;
- daarnaast heb je een jaar lang online toegang tot je gegevens;
- u kunt nagaan welke derden toegang hebben tot de gegevens;
- U krijgt bericht per e-mail als er iets verandert in uw persoonlijke BKR-status.
Geavanceerde opties voor ‘mijnBKR’
Naast bovengenoemde standaard mogelijkheden biedt ‘mijn BKR’ een aantal aanvullende diensten aan:
- u ontvangt een gecertificeerde BKR-verklaring. Kredietverstrekkers kunnen om een dergelijke verklaring vragen;
- u kunt uw BKR-gegevensoverzicht eventueel met anderen delen. Zo kunt u bijvoorbeeld uw kredietwaardigheid bewijzen aan leveranciers;
- “verificatiehistorie” laat zien welke instanties uw BKR-gegevens hebben geraadpleegd.
Identificatie na aanlevering inloggegevens
Bij de aanvraag “mijnBKR” wordt een passend legitimatiebewijs gevoegd. Hiermee wil BKR voorkomen dat vertrouwelijkheidsgevoelige informatie in handen komt van derden. Als u inlogt op “mijnBKR”, heeft u drie mogelijkheden om de benodigde inloggegevens te ontvangen:
- bij het BKR-kantoor in Tiela;
- bij het gekozen kantoor van PostNL;
- thuisbezorgd met PostNL.
In elk van deze gevallen moet u zich legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.€