Bankdiensten voor blinden en slechtzienden

Bankieren voor blinden en slechtzienden bij Rabobank is in 2021 mogelijk. Er zijn meer dan 350.000 slechtzienden in Nederland, van wie er 40.000 volledig blind zijn. Ook in het bankwezen wordt steeds meer rekening gehouden met beperkingen. Zo is mobiel bankieren en internetbankieren nu ook mogelijk voor blinden en slechtzienden. Mobiel bankieren, erg handig. Ook pratende smartphones voor blinden of slechtzienden, zoals Anna en Alto, zijn op de markt en vaak verkrijgbaar in online winkels. Deze mobiele telefoons maken gebruik van cellulair praten.

Rabobank

De Rabobank boekt goede voortgang met mobiel bankieren en internetbankieren via je telefoon. U kunt eenvoudig tegoeden opvragen en overboekingen doen met uw mobiele telefoon. Daarnaast winnen populaire mobiele betalingen aan populariteit in de VS. Rabobank stimuleert de mobiele telefoon als mobiele portemonnee. Het is erg handig om in de supermarkt te betalen. De mobiele telefoon lijkt toekomst te hebben. Voor mensen met een visuele beperking, die een grote doelgroep vormen voor het bankieren, ligt de situatie echter anders.

Bankdiensten voor blinden en slechtzienden

In ons land zijn meer dan 350.000 mensen slechtziend. Ze moeten ook mobiel bankieren. Er waren al bankafschriften in braille die gratis waren van Rabobank als ze tweewekelijks werden verzonden. Internetbankieren en mobiel bankieren waren echter nog moeilijk voor deze doelgroep. Terwijl we leven in een tijd van veel technische hoogstandjes en natuurlijk willen slechtzienden ook hun bankzaken doen. Sommige bankwebsites helpen je daarbij door teksten te lezen of extra grote letters te printen. Rabobank en SNS Bank zetten dit voort.

Lezerscomfort

Tot 2007 konden slechtzienden en blinden voornamelijk offline bankieren via een computer. Niet online. Gelukkig kwam daar ook verandering in, want op 19 september 2007 presenteerde Rabobank op de beurs in Utrecht de Random Reader Comfort 50PlusBeurs. Deze Reader Comfort is groter dan een gewone reader en heeft meer mogelijkheden dan een gewone reader. Het toestel heeft grotere toetsen en heeft ook een spraakfunctie. Dit maakt internetbankieren een stuk toegankelijker voor blinden en slechtzienden en opent geheel nieuwe mogelijkheden waar blinden en slechtzienden erg blij mee zijn.

SNS Bank met Digipas

SNS Bank heeft sprekende Digipas in Nederland geïntroduceerd en is daarmee iets eerder dan Rabobank. Met deze Digipas kunt u veilig online bankieren en beleggen. De kaart is van de Belgisch-Amerikaanse leverancier VASCO en heeft net als de RABO Bank extra grote knoppen en een groot display. Het berekende resultaat van Digipa, de handtekening, wordt in het Nederlands gelezen. Het is te horen via de ingebouwde speaker of koptelefoon, zodat niemand anders het hoeft te horen. Volgens SNS Bank is het apparaat niet alleen nuttig voor blinden, maar ook voor ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking.

Mobiel bankieren, lekker handig met veel voordelen

Mobiel bankieren heeft veel voordelen. Deze techniek is voor velen van ons een echte oplossing, mobiel bankieren en mobiel betalen zullen in 2021 onmisbaar zijn. Voor blinden en slechtzienden is er een pratende mobiele telefoon als extra hulpmiddel. Bekende voorbeelden zijn Anna en Alto. Het Anna toestel is veel duurder dan de alternatieve Alto.

Slot

Deze initiatieven zetten belangrijke stappen. Op deze manier wordt bankieren voor blinden en slechtzienden verder gepromoot. Zulke goede initiatieven.€