Antonov plc: transmissie, aandelen en prijs

Antonov, dat zegt iedereen wat. De meeste mensen stellen zich een vliegtuig voor met de naam Antonov. Maar Antonov staat ook op de grond, met vier wielen! Beursgenoteerd Antonov PLC zorgt soms voor veel controverse.

De grootste,
tijdens het vliegen
Het vliegtuig dat ooit gebouwd is, is de Antonov. Ter vergelijking: hij is zelfs groter dan een Boeing 747! Het toestel is vernoemd naar de vliegtuigbouwer Olav Antonov. Wat velen (nog) niet weten is dat Antonov ook op aarde is. Oké, laten we eerlijk zijn, het Antonov-vrachtvliegtuig stond ook jarenlang aan de grond, maar de Antonov waar we het hier over gaan hebben is een bedrijf dat versnellingsbakken ontwikkelt.

Antonov bedrijf in de kijker

Dit bedrijf is sinds 1990 opgericht door Roumen Antonov met als doel licenties te verkopen aan de auto-industrie. Het type versnellingsbak uitgevonden door Antonov
TX6 automatische transmissie
, moet brandstof besparen. Bij het schakelen worden centrifugale krachten gebruikt omdat de tandwielen schuin staan, in tegenstelling tot een conventionele versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een patent, ook wel automatische versnellingsbak genoemd. Antonov ontwikkelde ook
AMM 2-speed technologie
. Deze techniek kan in een breed scala aan toepassingen worden gebruikt, er was toen zelfs sprake van elektrische tandenborstels. Emporio zag kansen op dit gebied als aanvulling op de compressor en heeft speciaal voor dit doel een dochteronderneming in Duitsland opgericht onder de naam GTI Green Tec Int. GTI zou klanten in Duitsland krijgen en 2 miljoen betalen als Antonov een werkend product kon presenteren. Dat werkproduct is gepresenteerd, maar de betalingen stopten bij 250 duizend euro, hoogstwaarschijnlijk door gebrek aan interesse in Duitsland. De tandwieloverbrenging met 2 versnellingen was gekoppeld aan een Rotrex-supercharger en legde te veel beperkingen op aan de klanten. Ondertussen werd de katrol ontwikkeld volgens hetzelfde principe. Het kan op elke supercharger worden gemonteerd om ook bij lage toerentallen een aanzienlijke boost te produceren.

Met
4 snelheden
Ook Antonov kwam niet echt verder. Het is een verouderd product van Antonov, waar geen interesse voor was en zal daarom ook niet verder ontwikkeld worden. Dit komt omdat Antonov niet over de middelen beschikt om aan alle drie de producten te werken zonder er interesse in te hebben.

op de beurs

Antonov betrad de London Stock Exchange in 1995 en de Nederlandse Stock Exchange in 1997. Sindsdien is er veel discussie over Antonov. Dit komt omdat deze aandelen onderhevig zijn aan gewelddadige prijsschommelingen die worden veroorzaakt door het feit dat beleggers de aandelen als speelgoed gebruiken, en sommige beleggers raken gedesillusioneerd of verliezen hun geduld met deze aandelen. Jarenlang leed Antonov verliezen, het lijkt erop dat hun licenties niet aansloegen. Desondanks bleef Antonov PLC, zoals de officiële naam luidt, regelmatig nieuwe aandelen uitgeven. Dit resulteert in verwatering, waardoor elk aandeel minder waard is. Sinds de gesprekken met China lijken de verwachtingen van beleggers te stijgen. Het bedrijf Antonov is in ieder geval een inwoner die niet snel opgeeft.

Op aarde, letterlijk of figuurlijk?

In 2005 klaagde Antonov in Duitsland de Japanse autofabrikant Toyota aan wegens octrooi-inbreuk. Volgens Antonov gebruikten de Japanners hun gepatenteerde technologie. De twee bedrijven probeerden eerst onderling een oplossing te vinden, maar het liep vast in een impasse. Antonov heeft zijn rechtszaak tegen Toyota verloren.

Antonov kondigde in 2005 ook aan dat hij in 2006 zijn eerste omzet zou maken, waarvan het bedrag ongeveer 2 miljoen euro bedraagt. Dit komt door de verkoop van turboaandrijvingen. In 2007 maakte Antonov echter nog steeds geen winst. In 2009 tekent Antonov in China een samenwerkingsovereenkomst met Chong Quing Landai Industries Co. Ltd en Lifan Industry Co. SIA Antonov TX-6 voor de bouw van de automatische versnellingsbak.

Antonov PLC blijft nieuwe aandelen uitgeven, waardoor de verwatering toeneemt. Gemiddeld geeft het bedrijf 1 tot 4 miljoen nieuwe aandelen per maand uit (in 2011). Op het moment van het eerste schrijven van dit artikel, in 2009, is de gemiddelde koers van het aandeel 1,50 euro. In augustus 2011 zakte het naar 5 eurocent. In september 2012 is het aandeel 1 eurocent. Het aandeel van Antonov is het aandeel van een liefhebber: er zit nog geen winst in.