Afspraken en kortingsvoorwaarden: zo onderhandel je goed

In de handel is niet elke prijs de wet. Daarom kunnen klanten zeker een korting bedingen bij de verkopers. En er is nog veel meer mogelijk buiten de officiële kortingen. Afdingen heeft niet altijd een goede reputatie en veel mensen voelen zich er ongemakkelijk bij. Maar afdingen is niet verboden. Iedereen doet dat. En je krijgt altijd een kleine korting, want wie goed met de verkoper praat kan zeker rekenen op een prijsverlaging. Handelen heeft alles te maken met de juiste strategie.

Een grote onderhandelingsmarge voor dure producten

In principe kan elke consument altijd en overal zeggen: “Het is te duur voor mij” en op die manier proberen korting te krijgen. Maar de meeste mensen maken nog steeds geen gebruik van deze mogelijkheid.

Veel klanten voelen zich onzeker over het actief pushen van de verkoper om iets aan de prijs te doen. Ze hebben obstakels omdat emotioneel onderhandelen nog steeds van hen is in de markt en in de winkel als ongepast wordt beschouwd. Maar vooral voor dure producten is er meestal ruimte voor een flinke onderhandelingsmarge.

Bij het handelen is 1 op de 2 pogingen succesvol

Hij die elke hem aangeboden prijs als een bewezen feit accepteert, geeft het kostbare geld terug. Een consumentenorganisatie in onze oostelijke buur heeft vrijwilligers gestuurd om de mogelijkheden te verkennen om korting te krijgen door te handelen. Het resultaat: elke tweede poging was een hit, de gemiddelde korting was 10%.

Hogere kortingsmogelijkheid met hoge winstmarge

Daarom is het de moeite waard om over je eigen schaduw te springen wanneer je volgende woningaankoop zich aandient. Dit kan in principe voor bijna elk product, behalve voor prijsgerelateerde producten zoals boeken of tabaksproducten.

Maar het is natuurlijk het meest logisch om te onderhandelen over hoogwaardige producten, zoals auto’s of meubels. Daarnaast is de kans op korting groter omdat de winstmarge hoger is.

Voorbereiding is het halve werk

Als een item op je persoonlijke verlanglijst staat, is het niet zo handig om willekeurig een winkel binnen te lopen en te gaan afdingen. Eerst moet je je voorbereiden.

Informeer u eerst goed over het product dat u wilt kopen. Want zonder goede argumenten word je hopeloos afgeleverd bij de verkoper. Om succesvol te onderhandelen over een korting, is het belangrijk om de kenmerken van het product goed te kennen:

Dergelijke informatie is met name nuttig bij verkooppresentaties en kan worden verkregen via internet of consumentenorganisaties.

Ontdek de prijs bij andere dienstverleners

Natuurlijk is een gedetailleerde blik op de prijs van het betreffende artikel absoluut noodzakelijk:

Hier is een truc: neem geen rond getal op in uw aanbieding. Bied je als klant een prijs van 772 euro in plaats van 800 euro, dan lijkt het erop dat je al eerder interesse hebt getoond in de aanbesteding.

Wacht op het juiste moment om over een korting te onderhandelen

Als je je huiswerk hebt gedaan, moet je zelf bepalen wat je aan het artikel wilt uitgeven. Deze prijs moet realistisch zijn. Als je bij een winkelier komt met overdreven claims, kun je net zo goed inpakken.

Hetzelfde geldt voor wanneer je het verkeerde moment kiest om te praten:

Als hij op dat moment geen tijd heeft, of bang is dat hij de korting niet aan anderen kan weigeren, zal hij je verzoek waarschijnlijk afwijzen.

Afdingen: een spelletje poker tussen een koper en een verkoper

Uiteraard worden verkopers ook getraind in onderhandelingssituaties. Een goede verkoper moet kunnen beoordelen:

Kortingen doen immers pijn voor de winkelier als het slechts een eenmalige koper is. Dan heeft de verkoper er niets bij te winnen. Daarom werken verkopers ook met trucs. Een klantenkaart is een middel om enerzijds klanten kortingen te geven en anderzijds herhalingsaankopen aan te moedigen.

Onderhandel zelfverzekerd, maar niet opdringerig of agressief

Zoals zo vaak in het gesprek zelf: de toon zet de muziek. Om succesvol te zijn in onderhandelingen, moet je vriendelijk zijn en als gelijken met de verkoper praten, niet op een agressieve toon of van bovenaf.

Tegelijkertijd is het echter belangrijk om zelfverzekerd over te komen en jezelf niet toe te staan ​​kaas te eten. Dus laat zien dat je het product begrijpt en neem subtiel de controle over met aanstootgevende vragen zoals:

Niet elke consument houdt van onderhandelen

Niet elke consument houdt van onderhandelen. Sommige mensen voelen zich hier een beetje ongemakkelijk bij. Het internet heeft ons al een tijdje behoed voor deze vervelende klus. Met online prijsvergelijkingen vindt u in een mum van tijd de goedkoopste deal. Maar veel ISP’s zijn nu minder flexibel in hun prijsbeleid. Aanvankelijk richtten online serviceproviders zich specifiek op concurrerende prijzen om de concurrentie te verslaan. Maar er komt een moment dat ze ook weer geld willen verdienen. En daarom is het interessant om met de winkelier om de hoek over korting te onderhandelen. En het kan iets afwijken omdat deze korting niet voor iedereen geldt.

Afdingen op internet

Daarom wordt het steeds moeilijker om op internet over kortingen te onderhandelen. Maar afdingen mag natuurlijk ook bij het winkelen op internet en zeker niet zonder gelegenheid. Hoewel niet alle online handelaren even sympathiek zijn, kan een simpele e-mail en een verzoek om korting met verwijzing naar andere aankoopmogelijkheden vaak succesvol zijn.€