Aanbiedingen, kunstaas en bedrog
Retailers proberen consumenten te verleiden met voordelen, waarmee ze zoveel mogelijk proberen te verdienen. Veel aanbiedingen zijn eigenlijk gewoon lokmiddelen die minder aantrekkelijk zijn dan ze lijken.
Retailers gebruiken bepaalde trucs om ons te laten denken dat er een groot voordeel is. Consumenten zijn vooral dol op goederen die voorheen duurder waren. De doorgestreepte oude prijs moet ons duidelijk maken dat de huidige prijs een goede deal is. Helaas blijken deze oude bedragen in sommige gevallen niet te kloppen. Een andere truc is om bij het aanbod aan te geven dat je niet meer dan een bepaald aantal mag kopen. Dit maakt de consument enthousiast en zorgt ervoor dat hij meer artikelen koopt.
Een actie die zegt “op = geslaagd” zal het doel niet meer raken. Deze naam is al zo vaak gebruikt dat het de gemiddelde consument niet meer verbaast. Wel is het handig om de consument te laten denken dat hij snel moet handelen.
Veelvoorkomende verkooptrucs
De oude prijs is te hoog
Winkeliers verhogen vaak eerst de prijs van een artikel en laten het dan vallen. Door de eerdere verhoging lijkt het product erg goedkoop. De daadwerkelijke prijsverlaging is echter veel kleiner. Consumenten zijn gevoelig voor kortingen en besteden speciale aandacht aan dergelijke voordelen.
Tijdelijke acties
Als u een actieproduct vóór een bepaalde datum koopt, ontvangt u deze tegen een lagere prijs. Soms blijkt dat het product in het verleden al voor dit bedrag is verkocht. Het moet je ook niet verbazen dat het product na de betreffende houdbaarheidsdatum dezelfde prijs blijft behouden.
Drie voor de prijs van twee
Door deze verkoopmethoden te gebruiken, proberen fabrikanten meer producten te verkopen. Als u meerdere producten nodig heeft, is dit handig. In andere gevallen kost het u meer geld. Een detailhandelaar met dergelijke promoties prijzen producten concurrerend. Ze accepteren lagere winsten en compenseren dit door meer producten te verkopen.
Maximaal aantal per klant
Door met een actie te bedingen dat er maar enkele per klant kunnen worden afgenomen, wordt een hogere omzet van het product behaald. In het tv-programma “Know What You Buy” probeerden ze deze verkooptechniek uit in een supermarkt. Sinaasappelsap werd aangeboden. Op het bord stond dat de klant niet meer dan vier pakketten mocht meenemen. Het blijkt dat veel klanten dan gewoon vier pakketten meenemen. Als het bord er niet was, hadden ze misschien minder pakjes gekocht.
Mag de klant misleid worden?
Nee, de Wet oneerlijke handelspraktijken en de Nederlandse Reclame Code hebben bepalingen ter bescherming van de consument. Daarin staat dat het misleiden van klanten niet is toegestaan. De consument moet duidelijke informatie krijgen en de feiten moeten kloppen. Dus een detailhandelaar die eerst de prijzen verhoogt en ze vervolgens als de oude “vanaf”-prijs gebruikt, misleidt de klant. Prijzen zijn opgeblazen om te misleiden.
Zie ook:
Goedkoper winkelen
€
€